Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1

TOPIC: [VISTA] Windows Vista Tweaks

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 10:55 #1

• Tiuri2000
  • Tiuri2000's Avatar Topic Author
  • Proud member of 31gaming.nl
  • Thank you received: 55
Iedereen past wel eens zaken aan binnen zijn Vista om net dat beetje meer er uit te krijgen en ik mis nu nog een nuttig topic waar we deze dingen in kunnen plaatsen, dus dan deze maar!

Ik start dit topic dan ook met een redelijke berg tweaks uit slechts 1 artikel, zie link:
Beginners Guides: 99 Windows Vista Performance Tips and Tweaks

Uiteraard is het geen wondermiddel maar het helpt hier en daar wel om te tweaken, uiteraard beginnen ze in het artikel met de basis hardware upgrades, maar het blijft interresant.

Vooral de mogelijkheid alle processor cores te gebruiken bij het opstarten van de pc of de volledige 4GB ram gebruiken onder Vista 32-bits bevielen mij erg goed, ze waren van toepassing en ze werken!

Zaken als indexing service aanpassen en windows defender opties wijzigen zijn zeer nuttig als het om disk performance gaat, ik heb standaard vista bakken na installatie zien rammelen van ongeluk omdat ze even alle data gaan indexen, en dat blijven ze nog doen ook, ten einde van dagen.

Natuurlijk zijn veel van de tweaks ook gewoon windows features, uit of aan zetten kan allemaal maar je moet wel weten dat ze er zijn!

Veel plezier ermee!

Update: Nog extra links
Nederlandse Vista site: http://www.tweakvista.nl
Engelstalige variant: http://www.tweakvista.com

Please Log in or Create an account to join the conversation.

HW Specs / ...as the saying goes, statistics are often used like a drunken man uses a lamp-post -- for support rather than illumination.

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 11:34 #2

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
  • Thank you received: 272
Zal er van de week eens mee kloten Tiuri. Zelf zet ik al genoeg services en dergelijke uit. Windows defender is de eerste die ik helemaal uitschakel. Grappige is dat vista de service nog wel steeds opstart dan.

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 12:06 #3

• Pepperana
  • Pepperana's Avatar
  • Thank you received: 32
Kijk de man met verstand gaat eens onder de motorkap kijken.
Zal vanavond eens gaan lezen of er wat tussen zit. Ik heb soms mijn twijfels of het allemaal wel zo nuttig is maar met jouw onderbouwing klinkt het best aanlokkelijk.

The truth is stranger than fiction!

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 16:09 #4

• Tiuri2000
@Ciris, het zijn uiteraard niet alleen services, ook registry tweaks en meer van dat soort dingen.

@Pep, Twijfels hoeft niet per sé, eigenlijk moet je voor elke tweak beoordelen of het op jouw pc wel van toepassing is.

Neem als voorbeeld ReadyBoost, daar heb je alleen op bakkies met weining geheugen (<512MB) wat aan, voor ons als gamers niet interresant aangezien we meestal over minimaal 2 GB beschikken, maar het kan wel interresant zijn om van die 2 GB nog meer te maken, voor de prijs hoef je het niet te laten.

HW Specs / ...as the saying goes, statistics are often used like a drunken man uses a lamp-post -- for support rather than illumination.

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 16:14 #5

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 48
En ik maar denken al die tijd dat ReadyBoost gemaakt was om SSD achtigen (CF kaartjes, snelle USB sticks) als temporary cache storage te gebruiken waardoor je sneller dingen uit de Prefetch of SWAP ter beschikking hebt :?:

Ik ben zo in de war nu :(

Patent houder van "Operation Roodkapje" © ® \o/

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 16:46 #6

• Tiuri2000
SuperFetch wordt gebruikt door ReadyBoost, SuperFetch zorgt ervoor dat Windows bestanden laad voordat je ze nodig hebt en daarmee wachttijden reduceren tot bijna nul.
ReadyBoost kan een medium als een simpele goedkope usb stick gebruiken vanwege zn lage seektime, maar als het om data transferrate gaat dan haalt je HDD toch makkelijk die stick in, niet dan?

Vergeet niet dat ReadyBoost , ReadyDrive, Prefetch , SuperFetch en een Swap/Page file verschillende technieken zijn.

Uitleg Vista performance features, o.a. ReadyBoost, SuperFetch en ReadyDrive

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 22:52 #7

• Klaassenster
  • Klaassenster's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 50
heb nu vista 64 bit maar ga denk ik terug naar 32, omdat ik nu het touchscreen niet aan de praat krijg (dubieuze drivers op de 3m site, waar je mogelijk apart voor moet betalen zonder te weten of ze dan wel werken)

[img].jpg
[url=http://www.speedtest.net:f27yqeup]
[/url]

[VISTA] Windows Vista Tweaks 06 Oct 2008 22:55 #8

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
Geen idee wat dit verder met dit topic te maken heeft Klaas. Maar goed, doe eens specs posten van dat scherm van je. Dan kunnen we eens zoeken voor je.

[VISTA] Windows Vista Tweaks 31 Oct 2008 11:05 #9

• Harrie69
  • Harrie69's Avatar
  • Thank you received: 22
Heb vista 64 bit nu, en bij uitschakelen heb je de snelle optie ""slaapstand" zodat de boel snel weer opstart.
Maar elke keer als ik dat gebruik loopt de pc vast, ik krijg ook blauw scherm met Memory IRQ not he same or less.
Weten jullie misschien wat dat is??

BMW 545i - V8 baby

[VISTA] Windows Vista Tweaks 31 Oct 2008 11:40 #10

• ]HuT[ ManiacsHouse
  • ]HuT[ ManiacsHouse's Avatar
  • User is blocked
  • User is blocked
  • Thank you received: 0
Al op die foutmelding gegoogled?
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Mem ... query-link

Lijkt iets te doen te hebben met je memory. De zaak wel/niet overclocked? En staat e.e.a. in je bios goed mbt slaapstand etc?

KAK!!!!! GODVER!!!
[url=http://www.speedtest.net:1cgh7xtf]
[/url]

[VISTA] Windows Vista Tweaks 31 Oct 2008 11:53 #11

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
Harry zou je zo vriendelijk willen zijn om dit in het Hardware topic te plaatsen met een nieuwe topicstart?

Verder klinkt het inderdaad als brak geheugen. Zoek ook eens op Google of GOT naar soortgelijke problemen. De functie slaapstand wil nog wel eens voor slapeloze nachten zorgen.

[VISTA] Windows Vista Tweaks 22 Oct 2009 12:28 #12

• Tiuri2000
Networking tweaks for Vista/Server 2008

Ik werk er al een tijdje mee maar kan nou niet echt zeggen dat ik er wat van merk.
Mogelijk dat voor sommige hutters met heel veel bandbreedte dit nuttig is.

• Page:
  • 1
Moderators: Oemfoefoeciris