Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1

TOPIC: NAS samenstellen

NAS samenstellen 16 Dec 2012 18:15 #1

• Klaassenster
  • Klaassenster's Avatar Topic Author
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 49
ik heb net een NAS besteld, omdat er bij mij thuis behoefte is aan centrale veilige opslag van gegevens, die liever niet ergens bij een cloud geparkeerd staan.

De NAS is: http://tweakers.net/pricewatch/306173/s ... s412+.html

Dit omdat ik positieve ervaringen heb met dat merk (mijn DS107 draait nu 5 jaar 24/7 zonder problemen).
4-Bay zodat ik SHR (een soort van RAID) kan gebruiken en er later nog een schijfje bij kan plaatsen.

@Kapje: ik ben dus niet voor de 8-Bay gegaan, omdat ik niet verwacht meer dan 4 bays te gebruiken. Bovendien kan ik dan over 4 jaar indien noodzakelijk een nieuwer model NAS aanschaffen.

Het enige wat ik nog moet bestellen zijn de HDD's.
Nu heb ik al wel gezien dat WD een RED serie heeft speciaal voor NASsen, maar ook gelezen dat als er een bad sector wordt gedetecteerd, dit snel gezien wordt als disk failure (omdat de reactietijd van de NAS sneller is, dan dat de schijf nodig heeft om een paar keer te proberen te overschrijven). Gevolg is dan dat die schijf meteen uit de raid wordt gegooid. Als je zoiets 2x achter elkaar gebeurt, dan ben je je data kwijt!

Mijn vraag is wat voor schijven (3 stuks) jullie mij adviseren...

Please Log in or Create an account to join the conversation.

[img].jpg
[url=http://www.speedtest.net:f27yqeup]
[/url]

NAS samenstellen 16 Dec 2012 19:13 #2

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
  • Thank you received: 261
Ongelofelijk hoe WD het voor elkaar heeft gekregen om met een stukje marketing die schijven zo in de markt te krijgen. Persoonlijk zou ik ver weg blijven van dat soort schijven. Ze zijn duur en bieden niets meer als goedkopere snellere concurrenten.

Aangezien Samsung en Hitachi zijn overgenomen zijn er nog maar 2 grote spelers over. WD en Seagate. Momenteel is de 3tb Seagate de beste koop. Snel en het beste geprijsd. De rest is allemaal trager en duurder.
Qua energiekosten is het allemaal te verwaarlozen. Techniek is inmiddels dusdanig ver gevorderd dat de 5400rpm schijven ook op dat vlak weinig voordeelbieden.

Edit,

je weet trouwens dat de nas die je hebt uitgezocht beschikt over sata300 aansluitingen en geen sata600 aansluitingen? Dat zou voor mij toch een reden zijn om hem niet te nemen. Er zijn opties genoeg verder in die prijsrange.

NAS samenstellen 16 Dec 2012 20:12 #3

• Klaassenster
  • Contributor
  • Contributor
bedankt.
ik zat ook al naar die seagates barracuda's te loeren.
alleen 4 platters op 7200 toeren... wordt dat niet veel warmer dan 3 op 5400?

die snelheid (toeren en sata-600) zal denk ik niet zoveel uitmaken, omdat de netwerkverbinding de beperkende factor is.
Zelfs als ik link-aggregation aan kan zetten (moet ik nog een nieuwe switch halen die dat ondersteunt), dan kom je niet over 200MB/sec heen. http://nl.hardware.info/productinfo/148 ... resultaten

De SATA3 - 600GB/s. aansluiting maakt momenteel de hoogste doorvoersnelheden mogelijk. Dit betekent echter niet dat je deze harddisk niet aan een vaker voorkomende SATA2 - 300GB/s. controller kunt hangen. Voor de maximale transfer rate zal dit niets uitmaken. Zelfs op zijn maximum met 216.8 MB/s. blijft dit onder de grens van 300MB/s. Uit testen met de Hitachi op de SATA2 en de SATA3 controllers bleek dat de transfer rates en acces time gelijk blijven. Alleen de burst rate werd beïnvloed.

[img].jpg
[/url]

NAS samenstellen 16 Dec 2012 20:37 #4

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
Het zijn platters van 1tb. Vandaar dat ze ook zo snel zijn. Ik ga er niet vanuit dat die dingen 24/7 vol staan te draaien dus dat moet niet zo'n probleem zijn. Die nas heeft koeling denk ik?

Wat betreft de aansluitingen. Ik houd van futureproof. Al is het alleen maar voor de restwaarde. En waarom nu hardware kopen met oude specs terwijl er nieuwere hardware met betere specs te krijgen is voor hetzelfde geld?
Maar goed, dat is verder je eigen keus. Ik heb mij dan ook verder niet verdiept in die apparaten.

edit,

de 2tb versie van die seagate, daar bestaan 2 versies van. Met 2 platters van 1tb en met 3 platters van 640gb.Nadeel is dat je van te voren niet weet welke je krijgt en/of hebt. Van de 3tb is maar 1 versie en dat is die met 3 platters van 1tb.

NAS samenstellen 16 Dec 2012 22:25 #5

• Suicyder
  • Suicyder's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 67
Een WD Red kan wel zin hebben overigens. Afhankelijk ook van welke data je erop zet.
WD Red firmware heeft betere RPM configuraties voor in NAS drives.

Het voornaamste waar je voor betaald is echter de 24/7 support die ze erop geven, in tegenstelling tot andere disks. Vervanging van een disk is ook snel kan ik uit ervaring vertellen, zeker in vergelijking tot de vervanging van een blue of green WD disk.

NAS samenstellen 17 Dec 2012 09:41 #6

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 47

Suicyder wrote: Een WD Red kan wel zin hebben overigens. Afhankelijk ook van welke data je erop zet.

Eerder de RAID controller die je eraan hangt ... data is data = niet boeiend.

WD Red firmware heeft betere RPM configuraties voor in NAS drives.

Je bedoelt Seek algoritmes of zo ?? RPM configuraties klinkt zo vreemd...

Voornaamste reden om RED boven GREEN te verkiezen is TLER support of niet.

Ga je één of ander RAID apparaat kopen in de zin van HARDWARE RAID Controller zoals een Areca of Adapter of LSI => RED series.
Ga je lekker aan de slag met Software RAID zoals FreeNAS of een of andere ZFS achtige constructie => GREEN series.

In zo'n gek kant en klaar apparaat zou ik het niet weten eerlijk gezegd. Ik zou de manual lezen of de fabrikant bellen of zo... geen idee.

Vervanging van een disk is ook snel kan ik uit ervaring vertellen, zeker in vergelijking tot de vervanging van een blue of green WD disk.

Klinkt goed, maar hoe snel is snel in dit geval ?? WD/Samsung/Seagate/Hitachi was allemaal binnen 2 weken geregeld elke keer :!: En ja ik heb dus RMA ervaring met ALLE merken... leuk als je dan een nieuwe HDD moet kiezen op betrouwbaarheid :+

Patent houder van "Operation Roodkapje" © ® \o/

NAS samenstellen 17 Dec 2012 10:17 #7

• Suicyder
  • Suicyder's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 67

Roodkapje wrote:

Vervanging van een disk is ook snel kan ik uit ervaring vertellen, zeker in vergelijking tot de vervanging van een blue of green WD disk.

Klinkt goed, maar hoe snel is snel in dit geval ?? WD/Samsung/Seagate/Hitachi was allemaal binnen 2 weken geregeld elke keer :!: En ja ik heb dus RMA ervaring met ALLE merken... leuk als je dan een nieuwe HDD moet kiezen op betrouwbaarheid :+

3 werkdagen in mijn geval

NAS samenstellen 18 Dec 2012 01:04 #8

• Klaassenster
  • Contributor
  • Contributor
Het is 3x De H3IK40003272SE geworden...

Met dank aan alternate voor hun dagaanbieding.
http://www.dagaanbieding.net/product/84 ... ardeschijf

Op het tweakers forum lees ik daar de minste klachten over.
Dus ik hoop dat dat klopt!

Uiteraard wil ik ze nog wel op slechte sectoren testen voor ik ze in de NAS plaats.

[img].jpg
[/url]

NAS samenstellen 18 Dec 2012 12:55 #9

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
Ja, dat kan ook nog.

NAS samenstellen 20 Dec 2012 14:36 #10

• StarscreamNL
  • StarscreamNL's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 6
Klaas, Ik heb een DS210j en sinds m'n update (vorige week pas) naar DS4.1 zien m'n PS3 en andere apparaten de NAS niet meer. Heb jij dat probleem ook gehad?

NAS samenstellen 20 Dec 2012 21:22 #11

• Klaassenster
  • Contributor
  • Contributor
De NAS moet nog bezorgd worden en de schijven ook nog, dus tot nu toe wordt hij ook nog niet "gevonden" op mijn netwerk.

Ik zit nu ook een weekje in een Landal park, dus kan niets testen!

[img].jpg
[/url]

NAS samenstellen 21 Dec 2012 19:57 #12

• Klaassenster
  • Contributor
  • Contributor
Zo, de HDD's zijn binnen. NAS laat nog een weekje op zich wachten.

Ik zou de schijven alvast kunnen testen op slechte sectoren...
Welke software raden jullie mij aan?
HDtune?

[img].jpg
[/url]

NAS samenstellen 21 Dec 2012 21:05 #13

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
Ik zou de eventuele tooltjes van Hitachi eens proberen. Mocht er iets niet goed zijn dan produceren die ook een code waar zij weer kaas van kunnen maken.

• Page:
  • 1
Moderators: Oemfoefoeciris