Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1

TOPIC: HDD issue

HDD issue 29 Dec 2011 23:42 #1

• Firex
  • Firex's Avatar Topic Author
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 23
Volgens mij werken mijn HDD's niet meer naar behoren. Ongeveer 1 maand geleden heb ik een keer een BSOD gehad, daarna geen last meer van iets gehad. Misschien daarvoor/daarna ooit eens, maar dat kan ik me dan niet meer herinneren. Ik ga proberen een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van het probleem:

Eergister (dinsdag) heb ik na 2 weken mijn computer weer opgestart. Kon 'm ook niet gebruiken, want ik was in Brabant. Een filmpje gedownload en gekeken en alles werkte naar behoren.

Gister ook wat gebruik gemaakt van mijn computer en na ongeveer 1 uurtje kreeg ik een BSOD, computer werd gereboot en een paar min later weer een BSOD. Sinds gister heb ik dus achter elkaar een BSOD, en dit vind vaak plaats tijdens het multitasken, maar ook soms tijdens het idlen. Uiteindelijk ben ik er zeker van dat ik in ieder geval vroeg of laat een BSOD ga krijgen, als mijn computer aanstaat. Inmiddels denk ik wel 30+ keer een BSOD gehad en er valt niet meer mee te werken. Één keer heeft hij zelfs mijn RAID setup niet kunnen vinden na een crash, maar na een reboot kon hij hem weer vinden (ook doet hij soms wat langer met zoeken naar de RAID setup). Daarnaast wil mijn PC soms niet opstarten, volgens mij ook een HDD probleem, hij zegt dan: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" echter na nog een reboot (on/off-knop) doet ie het dan vaak wel. Bij een BOSD crasht vaak eerst Windows Explorer en vlak daarna volgt een BSOD. In Safe Mode heb ik tot nu toe nergens last van gehad.

Ook heb ik een stress test op mijn harde schrijf gedraaid (al dan niet i.c.m. een CPU en geheugen stresstest), maar dit had niet direct gevolgen. Na het afsluiten van de stresstest was hij wel even aan het rammelen, waarna mijn windows explorer crashte gevolgd door een BSOD. Maar ik denk niet dat de de stresstest hier de aanleiding.

Het lijkt er op dat er fouten in mijn windows zijn geschreven en dat mijn harde schijven niet stabiel meer zijn. Volgens mij is het slechts een kwestie van tijd voordat mijn harde schijven 100% crashen.

Op dit moment heb ik er 2x een 'Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS 500GB' inzitten op RAID 0. Deze schijven hebben nog garantie tot 2013, dit heb ik net gecheckt via de Seagate site (zijn al wel ouder dan 2 jaar).

De BSOD's hebben vaak foutcode:
0x00000f4

En een enkele keer foutcode:
0x0000007A
Vaak staat dan een .sys bestand gespecificeerd en is telkens een andere. Bovenaan heb ik een keer: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR gezien. Weet niet of dit er altijd staat, bij foutcode 0x00000f4 iig niet.

Het is niet mogelijk de harde schijven met de seatool te testen, omdat de schijven op een RAID draaien.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

HDD issue 29 Dec 2011 23:56 #2

• ciris
  • ciris's Avatar
  • Away
  • Administrator
  • Administrator
  • Thank you received: 261
Ik mis je vraag in dit geheel.

HDD issue 30 Dec 2011 00:00 #3

• Firex
  • Contributor
  • Contributor
Dit even in een nieuwe post om het overzicht te behouden. Bovenaan heb ik dus enkel de situatie geschetst.

Maar zou Seagate garantie in acht nemen, zolang ze nog niet 100% defect zijn (maar dus wel instabiel)?

Ik denk dus dat mijn harde schijven langzamerhand steeds instabieler gaan worden. Ik kan mijn windows wel opnieuw installeren en denk wel dat ie het dan even zou doen. Maar ik verwacht dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ze dan alsnog crashen.

Aan de hand van de situatie zoals hierboven geschetst vraag ik mij dus af; is mijn HDD wel echt instabiel?
Of ligt dit waarschijnlijk ergens anders aan? Is dit ook te testen in een RAID setup? Het is natuurlijk zonde om de schijven op te sturen, als het uiteindelijk ergens anders aan ligt. Daarnaast vraagt Seagate verzendkosten voor het terugsturen van de schijven, als ze nog gewoon gezond zijn. Het is uiteindelijk een korte vraag, met waarschijnlijk een kort antwoord, maar er was veel tekst nodig om de situatie goed te schetsen.

@ciris die kwam er nog aan, wou dat in een 2e post doen om het overzicht te behouden. Je bent met net te snel af.

Last Edit: by Firex.

HDD issue 30 Dec 2011 00:11 #4

• Suicyder
  • Suicyder's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 67
Ik zou proberen in volgorde:
- chipset + controller drivers updaten
- memtest
- raid 0 uit, disks seperaat testen met seatools
- herinstallatie

HDD issue 30 Dec 2011 00:59 #5

• Firex
  • Contributor
  • Contributor
Bedankt voor de tip Suiy, ik ga het proberen!

HDD issue 30 Dec 2011 09:16 #6

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 47

Suicyder wrote: Ik zou proberen in volgorde:
- chipset + controller drivers updaten
- memtest
- raid 0 uit, disks seperaat testen met seatools
- herinstallatie

_stupid Ik zou zelfs niet eens drivers updaten : Meteen de boel testen met memtest/seatools/enz... en kijken wat je krijgt te zien.

Succes alvast !! Hopelijk is het een stom HDD'tje die zit te flippen en via RMA te vervangen is : Prijzen van HDD's op dit moment word je niet vrolijk van :(

Patent houder van "Operation Roodkapje" © ® \o/

HDD issue 31 Dec 2011 01:33 #7

• Firex
  • Contributor
  • Contributor
De test resultaten.

Zoals verwacht, memtest 100% positief geslaagd (had eerder al een memtest gedaan, maar nog een keer gedaan voor de zekerheid).

Maarrr.. Schijven uit RAID gehaald en getest met SeaTools for DOS, en ja hoor! Schijf nummer 1 geeft een melding als op testen druk:
"A SMART trip was detected prior to the test starting. Do you want to continue the test?"
Vervolgens keek ik onder het vakje bij 'Selected Drive Information' en toen zag ik inderdaad "SMART Has Been Tripped !!!" staan, met daarboven de tekst: "SMART TRIPPED Warranty Validation code: blablabla".

Schijf nummer 2 geeft echter geen waarschuwing. Er staat netjes: "SMART Has NOT Been Tripped".
Een short test gaf ook geen errors aan. Echter, bij een long test, blijft seatools tussen de 50% en 80% hangen. Geen errors, gewoon hangen. De muis is weg en er is bovenin een klein zwart balkje zichtbaar met minuscule groene letters. Kortom, hij doet niks meer en moet Seatools geforceerd afsluiten. Of dat het aan de schijf ligt of aan Seatools weet ik niet. Ik draai de graphical versie van Seatools for DOS.

Had de schijven draaiend in RAID 0, dus het lijkt me sterk dat schijf 2 nog gewoon helemaal gezond is, toch?

EDIT: Schijf nummer 2 heb ik inmiddels alsnog een volledige test af kunnen laten runnen. Heb af en toe even de muis bewogen en blijkbaar heeft dit effect gehad (in eerste instantie liep ik altijd weg van mijn PC tijdens de test). Short DST en Long Test allebei PASSED. Betekend dit dus dat schijf 2 100% gezond is, ondanks de RAID 0 configuratie?

HDD issue 31 Dec 2011 06:06 #8

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor

HDD issue 31 Dec 2011 13:30 #9

• Firex
  • Contributor
  • Contributor
Mhmm, dus als ik het goed begrijp is dat een nee (maar wel een verhoogde kans).

Had namelijk vroeger ooit eens begrepen dat als één schijf in RAID 0 kapot ging, dat hij dan de andere kon meenemen. Maar ben er nu achter gekomen dat het puur over data loss ging. Pff, hoe ik daar ooit bijgekomen ben.. :? Sorry voor de domme vragen die daaruit voorleidde.

HDD issue 01 Jan 2012 09:04 #10

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
Choeso jeij ;) :mrgreen:

• Page:
  • 1
Moderators: Oemfoefoeciris