Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1

TOPIC: Hulp gezocht met aankoop van een server

Hulp gezocht met aankoop van een server 21 Oct 2007 14:13 #1

• Gnz33251
  • Gnz33251's Avatar Topic Author
  • Proud member of 31gaming.nl
  • Thank you received: 17
Beste HuT (ters),

Zoals jullie hebben gemerkt ben ik de laatste tijd wat minder online te vinden. De reden daarvoor is dat ik het lekker druk heb met andere "zaken". Een van deze zaken in het uitzoeken van een nieuw software-pakket welke wij voor de zaak gaan gebruiken. Het betreft een administratiepakket voor de assurantie-toko. Gekozen is voor de Software van Online Groep. Zie <a class="postlink" target="_blank" href=" www.portalonline.nl "> www.portalonline.nl

Omdat we veelal vanaf huis werken zijn wij van plan om een server thuis bij een van de partners te zetten. Vraag van mijn kant is;
- Waar moet ik op letten, aanbieder internet..
( IP adres...niet dynamisch voor het inloggen met een VPN, doet dit ertoe?)
- minimale systeemeisen

Bla bla....

Gonz

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Al hol je nog zo snel.... een sniperbullet achterhaalt je wel...

Hulp gezocht met aankoop van een server 21 Oct 2007 14:49 #2

• TallManNL
  • TallManNL's Avatar
  • Thank you received: 0
Eerste vraag is, hoe kritisch wordt de bereikbaarheid van dit ding, op een consu lijntje heb je nu eenmaal geen garantie, kan er zomaar 3 dagen uitliggen, liggen jullie dan ook stil ?

Verder weet ik niet wat je upload vereisten zijn van wat je erop gaat draaien, maar behalve als diegene een fiberlijntje heeft zal de upload beperking van zijn verbinding niet echt in je voordeel spreken. Ik bedoel, mocht dat ding gaan fileserveren voor foto's of andere grotere files dan ga je niet blij zijn met 100 KB/s die binnenkomt, wacht je al zo 20/30 seconden op een foto van een paar megabyte.

Kwa andere dingen is het voor een VPN makkelijker met een vast IP adres. Maar sowieso kan ik hier niet echt veel zinnigs over zeggen zonder dat ik iets weet over je netwerklayout en welke verbindingen met welke servers/services waar draaien.

Lijkt me logisch dat er binnengeVPNt wordt op kantoor en dat de server bij de thuisknakkert ook tunnelt naar kantoor.

3de punt is, wat gebeurt er als er bij hem wordt ingebroken, gegevens op straat, server door zijn boedelverzekering waarschijnlijk niet gedekt. Hoe ga je de backup van die server regelen, hierbij argument van de uploadsnelheid als van toepassing.

geheelonthouder met geheugenverlies.
Nietsnut in Denemarken

Hulp gezocht met aankoop van een server 21 Oct 2007 15:23 #3

• Gnz33251
Antwoord op:

1)-Bereikbaarheid is kritisch, we proberen zo veel mogelijk digitaal te werken. Ook vanuit dit systeem halen we onze info. Denk hierbij aan voorstellen, correspondentie en beantwoording van vragen. Post wordt gescanned. Onder de diverse klanten gehangen. ( dus upgeload naar systeem)
Indien we drie dagen niet in het systeem kunnen is dit GEEN goede reclame.

2)-Gemak is wel dat we niet echt een fysiek kantoor nodig hebben. Idee is Server in Wassenaar bij C thuis, deze werkt ook vanuit huis. A (ik) log in op dat ding en werk ook vanuit huis of waar ik dan ook zit ( spanje/frankrijk/duitsland/zimbabwe)
en T werkt ook vanuit huis en logt in op dat ding. T ontvangt de post nu en scant deze en doet verdere administratieve taken.

3)- Veiligheid. Server komt in een klein fort te staan, inbraak ja mogelijk maar ze nemen wel andere spullen mee. Maar stel voor dat dat idd plaats vindt... idee is in ieder geval RAID oplossing voor schijfbackup. Uploaden van de bedrijfskritische data naar een opslagprovider. ( DUS JA IDD HIER HEBBEN WE WAT UPLOADSNELHEID VOOR NODIG). En heel simpel, dvd branden elke week en dat ik deze mee neem naar huis.

Ik ga morgen achter de minimale specs aan welke het softwarehuis nodig heeft....

Als je het bovenstaande leest welk OS denk je wat ik moet aanschaffen?

Hulp gezocht met aankoop van een server 21 Oct 2007 21:38 #4

• TallManNL
  • TallManNL's Avatar
  • Thank you received: 0
Ik kan op de website van dat bedrijf niets maar dan ook niets zinnigs vinden m.b.t. de techniek van de producten. Ik ga er derhalve voor het gemak maar van uit dat de zooi op MS draait. Overigens vind ik het wel heel bedenkelijk dat een professioneeel softwarehuis dat producten in deze sector aanbiedt bovenin een searchbox voor vrije domeinnamen heeft.

Voor backup RAID noemen is niet juist, is alleen voor online databeveiliging derhalve ook geen backup. RAID beschermt ook niet tegen hacker/blikseminslag e.d. Daarvoor is idd de online backup/DVD nodig. Mocht je aan KPN online backup denken, ik meende recent te lezen dat de backup wel 30(!) dagen blijft staan.

DVD offsite is een goede optie, eventueel een USB disk die 1x per week of 2x per week ter plekke wordt gesynched en weer offsite gebracht. DVD icm USB uiteraard nog een beter optie omdat je met DVD langere tijd de backup bijhoudt dan met USB disk. Andere optie is een apparaat als een DNS323 of QNAP met 2 disks bij A of T thuis te plaatsen en via een nightly backup via FTP de data te backuppen.
Voor de netwerktechnische kant. Zet bij C, A en T eenzelfde type router neer die zelf VPN server/client kan zijn (vpn passthrough is niet genoeg.) Ikzelf heb hier in DK voor een VPN tunnel een Trendnet TW100-BRV204 draaien, hierbij kan ik op de VPN tunnels precies aangeven welke IP adressen aan welke kant met welke IP adressen aan de andere kant kan praten. Hiermee kan dan de laptop van de dochter van T niet met jouw machine praten terwijl de werkmachine van T dat wel kan. Zo kun jij ook je gamePC buiten bereik van C en T houden.

Zoals ik het lees is er dus geen centraal kantoor, dit houdt dus idd in dat de lijn waar de server aan hangt (bij C) VPN mag gaan serveren. Aktiviteiten zoals ik ze lees zijn niet zo zeer zwaar afhankelijk van het formaat van de postscans. Zijn deze goed gecompressed maakt het niet zo veel uit, mocht deze toch behoorlijk aan de maat blijven gaan de uploads van de 2 offsite partners (jij + T) zeker een invloed uitoefenen. Als deze scans regelmatig door A en T bekeken worden is de upload van C een punt. Maar zoals gezegd, over het pakket is geen zak technisch te vinden, dus voor hardware kan ik ook geen advies doen.

geheelonthouder met geheugenverlies.
Nietsnut in Denemarken

Hulp gezocht met aankoop van een server 21 Oct 2007 22:52 #5

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 47
Mag ik in ieder geval het volgende aanraden :

- 2 Servers : 1 Terminal Server + 1 File Server met daarop eventueel naast een AD ook Exchange draaiend voor e-mail enz...
- Als optie : Citrix voor door Terminal Server ongemak verooorzakende toestanden zoals Printer support (Duur !!! en als je een beetje erop let welk printer je koopt niet echt nodig)
- Als verplichte optie : Anti-Virus Software op je Terminal en File Server. Trend Micro of Kaspersky highly recommended !!
- Een leuk SDSL lijntje met 1:10 overboeking en 2 Mbps synchroon of indien mogelijk Glasvezel a 10 Mbps ofzo en ook 1:10 overboeking.
- Gewoon een leuke LTO / DLT Tape Drive voor backup zoals God het bedoeld heeft ;)
- Verder sowieso iets van een beheerbaar apparaat dat voor Firewall speelt. Voor mijn part een Draytek / Sonicwall achtig iets als het Internet lijntje niet direct aan je servers hangt.

Op mijn werk heb ik de Terminal Server in elkaar geknald dus daarmee kan ik je wel helpen en als je vragen hebt moet je ze maar lekker stellen :mrgreen: Heb er sowieso 1 voor jou : Wat doet jouw bedrijfje zoals precies :?:

Patent houder van "Operation Roodkapje" © ® \o/

Hulp gezocht met aankoop van een server 22 Oct 2007 09:24 #6

• Gnz33251
Assurantie-Analisten is een verzekeringsintermediair welke zich op de klein zakelijke markt richt. MKB met 5 tot 80 man personeel. Hiervoor regelen wij zowel de schadeverzekeringen als het pensioentraject. Daarnaast werken wij ook als advieskantoor voor bedrijven welke een second opinion willen omtrent de door hun, bij een ander intermediair, afgesloten verzekeringen. Hiervoor rekenen wij een uurtarief of maken wij een afspraak omtrent de besparing welke wij kunnen doorvoeren. In het verlengde hiervan maken wij ook analyses van de risico's ( op verzekeringsgebied ) bij bedrijfsovernames. Hiervoor worden wij ingehuurd door advocatenkantoren.

Doel lol hebben in ons werk, met onze klanten en vooral efficient werken!

Hoogachtend,

gnz33251 :shock:

Last Edit: by Gnz33251.

Hulp gezocht met aankoop van een server 22 Oct 2007 13:11 #7

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor

" wrote: HuT[ Gnz33251":a88e0]Assurantie-Analisten is een verzekeringsintermediair welke zich op de klein zakelijke markt richt. MKB met 5 tot 80 man personeel. Hiervoor regelen wij zowel de schadeverzekeringen als het pensioentraject. Daarnaast werken wij ook als advieskantoor voor bedrijven welke een second opinion willen omtrent de door hun, bij een ander intermediair, afgesloten verzekeringen. Hiervoor rekenen wij een uurtarief of maken wij een afspraak omtrent de besparing welke wij kunnen doorvoeren. In het verlengde hiervan maken wij ook analyses van de risico's ( op verzekeringsgebied ) bij bedrijfsovernames. Hiervoor worden wij ingehuurd door advocatenkantoren.

Doel lol hebben in ons werk, met onze klanten en vooral efficient werken!

Hoogachtend,

Alejo N.H. Gonzalez Turnhout RPA :shock:

OK dus het volgende :

- Ik weet nog steeds niet hoeveel personeel je hebt.
- Geen zware applicaties die grafisch veel vereisen dus Terminal Server is een optie :)
- Hoeveel data hebben jullie nu en hoeveel verwacht je dat je hebt over 3 tot 5 jaar ??

Hulp gezocht met aankoop van een server 22 Oct 2007 13:30 #8

• Gnz33251
Thanks Roodkapje voor het meedenken...

1) personeel nu, drie partners en binnenkort een a twee administratieve krachten
2) idd geen zware grafische applicaties
3) Data op dit moment moet ik even achteraan..... met drie tot vijf jaar... pfff geen idee, maar kan wel een reele inschatting maken.

Hulp gezocht met aankoop van een server 26 Oct 2007 12:35 #9

• Suicyder
  • Suicyder's Avatar
  • Contributor
  • Contributor
  • Thank you received: 67
Naja.... toch ook maar even reageren

Vrij weinig personeel dus die er daadwerkelijk mee werkt.

1) Hoe wordt er nu momenteel gewerkt? Heeft ieder zelf iets op zijn laptop of pc of wat? Dus staat de data centraal of lokaal op pc's.
2) Zoals Kapje zegt, een terminal server maken waar iedereen op werkt, zo werkt iedereen op dezelfde omgeving en komt de data ook centraal te staan.
3) Server -> RAID 10 ivm database (1 voor de redundantie en 0 voor de snelheid, let wel op hier heb je 4 schijven nodig minimaal). Let wel RAID 5 is leuk, maar niet voor databases).
4) Backupplan maken, zorgen voor een tapedrive en zorgen dat 1x per week er een full backup elders in een kluis komt te liggen en nee niet bij de buren maar 10 km+ verderop.
5) Systeemeisen op servers zou ik met zo weinig volk wat er gebruik van maakt me niet zo druk over maken, wel zou ik even overleggen met die partner in hoeverre de server lawaai mag maken, omdat hij nog wel thuis moet kunnen leven (ga ik gemakshalve vanuit)
6) Keuze internetprovider, neem een groter bedrijf en wil je zekerheid dat de boel online is, neem een zakelijk abbonement. Houdt rekening met de upload zodra er veel op gewerkt wordt, reken ongeveer 256 Kbit verbinding per werknemer als ze op afstand werken, anders wordt het mogelijk onwerkbaar. Zeker in het geval van een terminal server.
7) Wat voor data moet over dat internetlijntje verplaatst worden, in het geval van bestanden zeker meer upload nemen, dan kun je zelfs al gaan denken aan upload/download even snel en zoals kapje zegt 1:10 qua lijngebruik.
8) Moet het zo zijn dat ze ook zonder internet kunnen werken en de data later kunnen uploaden op de server.
9) komt nog wel, even weer teruglezen over een uurtje.

p.s. Kom een keer op teamspeak, dat overlegt wat makkelijker. Lukt dat niet, bel gewoon een keer mobiel, zal het nr je in een pm sturen.

Hulp gezocht met aankoop van een server 26 Oct 2007 13:26 #10

• Roodkapje
  • Roodkapje's Avatar
  • Contributor
  • Contributor

" wrote: HuT[ Suicyder":62a22]3) Server -> RAID 10 ivm database (1 voor de redundantie en 0 voor de snelheid, let wel op hier heb je 4 schijven nodig minimaal). Let wel RAID 5 is leuk, maar niet voor databases).-[/qoute]

Mwa... niet helemaal waar enige wat wel kan schelen is dat je geld kan besparen op een RAID5 controller met eigen processor door voor RAID 0+1 te gaan.

4) Backupplan maken, zorgen voor een tapedrive en zorgen dat 1x per week er een full backup elders in een kluis komt te liggen en nee niet bij de buren maar 10 km+ verderop.

Nou nou ... als het niet kan dan kan het niet hé maar is wel erg wijs ja :)

5) Systeemeisen op servers zou ik met zo weinig volk wat er gebruik van maakt me niet zo druk over maken, wel zou ik even overleggen met die partner in hoeverre de server lawaai mag maken, omdat hij nog wel thuis moet kunnen leven (ga ik gemakshalve vanuit)

Onze Terminal Server is een HP ML310 en ik kan je vertellen dat die best super mega stil is vergeleken met de ML350 G3 die we hebben staan a 2 stuks en nog een ML370 : Die stijgen op als ze booten in tegenstelling tot de ML310 :+

6) Keuze internetprovider, neem een groter bedrijf en wil je zekerheid dat de boel online is, neem een zakelijk abbonement. Houdt rekening met de upload zodra er veel op gewerkt wordt, reken ongeveer 256 Kbit verbinding per werknemer als ze op afstand werken, anders wordt het mogelijk onwerkbaar. Zeker in het geval van een terminal server.

Maak daar 128 kbps / 16 kB/s van ;) en natuurlijks sowieso gewoon lekker 2 Mbps SDSL / Glasachtigsiets nemen !!

8) Moet het zo zijn dat ze ook zonder internet kunnen werken en de data later kunnen uploaden op de server.

[/quote]
Kan via een Terminal Server sessie gedaan worden :)

• Page:
  • 1
Moderators: Oemfoefoeciris